Savaş, deprem ve yangın gibi birçok yıpratıcı olayı atlatarak bugünlere ulaşan, tarihin izlerini taşıyan camiler, dönemin teknolojisi düşünüldüğünde “imkansız” denilen birçok mimari tekniği bünyesinde barındırıyor.
Mimar Sinan'ın “ustalık eseri” Selimiye Camisi, Edirne'deki Üç Şerefeli Cami de bir minareden çıkan üç kişinin birbirini görmeden şerefelere erişmesi tekniğiyle de serhat boyunda yıllara meydan okumaya devam ediyor.
MİMAR SİNAN'IN “USTALIK ESERİM” DEDİĞİ SELİMİYE CAMİSİ
UNESCO'nun 2011'de ilk kez bir camiyi “kültürel eser” listesine almasıyla dünya çapındaki ünü daha da artan Selimiye Camisi, barındırdığı özellikleri ve ihtişamlı yapısıyla dikkati çekiyor.
Türk-İslam sanatının zirvesi, Mimar Sinan'ın “ustalık eserim” dediği Selimiye Camisi, bünyesinde birçok ilki barındırıyor.
Mimarlık biliminin çözmekte güçlük çektiği 8 sütuna dayalı kasnak tekniğiyle tek kubbe şeklindeki cami, bir kalem şeklinde semaya uzanan ve Delhi'deki Kutb-Minar'dan sonra en yüksek minare özelliğini taşıyan 85 metrelik minareleri, hünkar mahfili, mermer kaplı minberi, çinileriyle ziyaretçilerini büyülüyor.
Dönemin teknolojisi düşünüldüğünde “imkansız” denilen birçok mimari tekniğin başarıyla uygulandığı caminin, tek kubbeli olmasının Allah'ın birliğine yorumlanması, dört minarenin dört halifeyle özdeşleştirilmesi, pencerelerin beş kademeli oluşunun İslam'ın şartlarını simgelediği, dört vaaz kürsüsünün dört mezhebe işaret ettiği ve minaredeki 12 şerefenin namazın 12 farzı olduğuna yönelik inanışlar halen canlılığını koruyor.
Sürekli dokunulduğu için yok olmaya karşı koruma altına alınan “ters lale motifi” de Selimiye Camisi'nin önemli ve merak edilen simgeleri arasında bulunuyor.
OSMANLI MİMARİSİNDE BİR İLK; ÜÇ ŞEREFELİ CAMİ
Edirne'deki Üç Şerefeli Cami de Osmanlı'da revaklı avlunun ilk kez denendiği yapı olarak mimarideki yerini alıyor. Cami, bir minareden çıkan üç kişinin birbirini görmeden şerefelere erişmesi tekniğiyle de dönemin mimari imkanlarına göre değerlendirenlerin büyük hayranlığını kazanıyor.
Müslihiddin Ağa'nın 1437'de temellerini attığı, 2 rekat bayram namazını temsilen 2 sütun üzerinde yükselen ve 9 tekbiri temsilen de 9 kubbeden oluşan caminin yapımı 10 yılda tamamlandı.
Kubbeli ve revaklı harem avlusunun ilk kez uygulandığı Üç Şerefeli Cami'nin avlusunda 4 minare bulunuyor. Minareler, burgu, baklavalı, şişhaneli, çubuklu motifleriyle de dikkati çekiyor. Külahıyla birlikte 76 metre yüksekliğinde ve 203 basamağı bulunan camiye de adını veren üç şerefeli minare, tekniği açısından ilk olma özelliği taşıyor.